کد مطلب:303510 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:226

حجاب از دیدگاه حضرت زهرا
انس از رسول خدا (ص) روایت كرده كه آن حضرت از مردم پرسید: ماخیرللنساء؟ چه چیزی برای زنان بهتر است؟ ما جواب این سئوال را نداشتیم. علی علیه السلام پاسخ این سئوال را از زبان حضرت زهرا علیهاسلام چنین بیان كرد: خیر لهن ان لایرین الرجال و لا یرونهن. [1] برای زنان بهتر آن است كه مردان را نبینند و مردان نیز آنان را نبینند. رسول خدا وقتی دانست كه پاسخ این سوال را دخترش بیان كرده فرمود: انها بضعة منی فاطمه پاره ای از تن من است. و در حدیثی دیگر این گونه می خوانیم كه رسول خدا (ص) سئوال كرد.

ایُّ شی خیر للمرئة؟ چه چیزی برای یك زن خوب است؟

فاطمه علیهاسلام در پاسخ فرمود: لا تری رجلاً و لایراها رجلٌ. [2] .

مردی را نبیند و هیچ مردی نیز او را نگاه نكند. رسول خدا(ص) او را در آغوش گرفت و فرمود: فاطمه از من است و حضرت موسی بن جعفر از پدرانش از علی علیه السلام روایت كرده كه فرموده: روزی نابینایی بر فاطمه علیهاسلام وارد شد آن بانو خودش را در حجاب قرار داد پیامبر به وی فرمود:لم حجبته و هو لا یراك! چرا خود را پوشاندی؟

او كه تو را نمی بیند در پاسخ پدر فرمود: ان لم یكن یرانی فانی اراهُ و هویشمّ الریح اگر او مرا نمی بیند من كه او را می بینم و به علاوه بوی مرا استشمام خواهد كرد. رسول خدا (ص) فرمود: اشهد انك بضعة منی. گواهی می دهم كه تو پاره ای از تن من هستی [3] .

و همچنین در حدیث است روزی رسول خدا (ص) پرسید: نزدیك ترین مقام یك زن به قرب خداوند تعالی چه زمانی است؟ و به عبارت دیگر زن در چه زمانی به خداوند نزدیكتر است؟ كسی جوابش را نمی دانست چون خبر به حضرت زهرا علیهاسلام رسید به پدر پیغام داد: ادنی ماتكون من ربها ان تلزم عقربیتها [4] نزدیكترین مقام یك زن به خداوند تعالی وقتی است كه در میان خانه خود بنشیند (یعنی امن ترین مكان برای حفظ و حراست از عفاف و شخصیت یك زن همان داخل خانه است) كه از تیررس چشم های نامحرمان و چشمهای هوسباز محفوظ می ماند. پیامبر چون این پاسخ را شنید فرمود: ان فاطمه بضعة منی: همانا فاطمه پاره ای از تن من است.


[1] فاطمه الزهرا بهجة قلب المصطفي / 25.

[2] مناقب ابن شهر آشوب ج 343 / 3.

[3] بحار جلد 91/43 بهجة قلب المصطفي / 258.

[4] بحار جلد 92/43.